تبلیغات
من ینتظر - نکات جلسه هشتم و نهم- سوره مبارکه توحید- بخش اول

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضىَ‏ نحَْبَهُ وَ مِنهُْم مَّن یَنتَظِرُ

نکات جلسه هشتم و نهم- سوره مبارکه توحید- بخش اول

نویسنده :manyantazer
تاریخ:دوشنبه 18 فروردین 1393-11:44 ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

 

جلسات هشتم و نهم تدبر در قرآن به بررسی سوره مبارکه توحید اختصاص داشت. در جلسه هشتم که اولین جلسه از سوره ی مبارکه ی توحید بود، توحید و ویژگی های توحید بررسی گردید. در جلسه ی نهم نیز درخصوص توحید افعالی، توحید صفاتی و توحید ذاتی توضیحاتی داده شد و در ادامه ی جلسه واژه صمد در سوره توحید بررسی گردید.

به نظر من سوره ی توحید جایگاه ویژه ای در بین سوره های قرآن داره چرا که حضرت علامه در تفسیر المیزان گفته اند، «تمامی معارف قرآن به سه اصل بر می گردد، توحید و نبوت و معاد و سوره توحید از این سه اصل یک اصل را متعرض شده، از اول تا به آخرش درباره آن سخن گفته و آن اصل توحید است.» به همین خاطر اهمیت سوره ی توحید مشخص می شه.

شاید بیانات حضرت علامه توجیهی برای سخت  بودن درک تفسیر سوره ی توحید باشه. بنده خدا استاد رضا زاده تو جلسه هشتم که جلسه ی اول سوره ی توحید بود خیلی سعی کرد مطالب رو جا بندازه ولی من که کامل هنگ کرده بودم. حقیقتاً جلسه ی سختی بود ولی به لطف حضرت حق در جلسه ی بعد، مطالب خیلی آسون تر به نظر می رسیدن تازه تو جلسه ی بعدش بود که من متوجه شدم استاد رضا زاده میخواد درباره چی صحبت کنه.

به هر حال علی رغم همه ی نفهیمدن هام نکاتی از دو جلسه ی هشتم و نهم تدبر که به سوره ی توحید اختصاص داشت را بیان می کنم.

1- خداوند در این سوره از کلید واژه های حوزه ی خانواده استفاده کرده است. واژه هایی مثل «یلد، یولد و کفو».

2- الله اسمی است که در اثر کثرت استعمال برای خداوند اسم خاص شده است.

3- ریشه ی واژه ی الله، اله است. در التحقیق معنی واژه ی اله چنین آمده است: «ألهه در معنای عبادت است. و تفاوت میان دو ماده در این است که در عبادت قید خضوع وجود دارد و در إله قید تحیر لحاظ می‌شود.»

4- حضرت علامه در المیزان در خصوص واژه ی الله چنین آورده اند: « و اما كلمه" اللَّه" مورد اختلاف واقع شده، حق آن است كه" علم به غلبه" براى خداى تعالى است، یعنى قبلا در زبان عرب اسم خاص براى حق تعالى نبود، ولى از آنجایى كه استعمالش در این مورد بیش از سایر موارد شد، به خاطر همین غلبه استعمال، تدریجا اسم خاص خدا گردید، هم چنان كه اهل هر زبانى دیگر براى خداى تعالى نام خاصى دارند، و ما در تفسیر سوره فاتحه (اولین سوره قرآن) در باره این كلمه بحث كردیم.»

5- احد، احد برای چیزی به کار می رود که قابل کثرت و تعدد نباشد. در این خصوص حضرت علامه چنین گفته اند: احد با واحد متفاوت است. احد قابل کثرت و تعدد نیست ولی هر واحدی یک ثانی و ثالثی دارد. حضرت علامه در ادامه از امیرالمونین چنین نقل می کنند: « یكى از بیانات لطیف مولانا امیر المؤمنین (ص) در همین باب است كه در بعضى از خطبههایش كه در باره توحید خداى عز و جل ایراد فرموده چنین آمده:" كل مسمى بالوحدة غیره قلیل"  یعنى- و خدا داناتر است- هر چیزى غیر خداى تعالى، وقتى به صفت وحدت توصیف شود، همین توصیف بر قلت و كمى آن دلالت دارد، به خلاف خداى تعالى كه یكى بودنش از كمى و اندكى نیست.»

6- کمال توحید در نفی صفات است. حضرت امام در انخصوص چنین گفته اند: خدا را باید تصدیق کرد ولی نمی توان تصویر کرد. به عبارت دیگر می توان میتوان تصدیق کرد که خدا همه جا هست ولی نمی توان تصور کرد.

7- کمال توحید در اخلاص است، اخلاص در نفی صفات است.

8- برای رسیدن به اخلاص باید از طریق عمل کردن به همه ی دستورات دیدمان را اصلاح کنیم. باید بجای دیدن غیر، در هر چیزی فقط خدا را ببینیم.

9- صمد، قصد کردن به سوی چیزی است. صمد سیدی است که از هر سو به سمت او قصد می کنند برای تامین حوائجشان.

10- حضرت علامه در توضیح واژه صمد در المیزان چنین آورده اند:« اصل در معناى كلمه" صمد" قصد كردن و یا قصد كردن با اعتماد است، وقتى گفته مىشود:" صمده، یصمده، صمدا" از باب" نصر، ینصر" معنایش این است كه فلانى قصد فلان كس یا فلان چیز را كرد، در حالى كه بر او اعتماد كرده بود. بعضى از مفسرین این كلمه را- كه صفت است- به معانى متعددى تفسیر كردهاند كه برگشت بیشتر آنها به معناى زیر است:" سید و بزرگى كه از هر سو به جانبش قصد مىكنند تا حوایجشان را برآورد" و چون در آیه مورد بحث مطلق آمده همین معنا را مىدهد، پس خداى تعالى سید و بزرگى است كه تمامى موجودات عالم در تمامى حوائجشان او را قصد مىكنند.»

11- انسان در دنیا غیر می بیند در حالیکه باید در هر چیزی خدا را ببیند اما در آخرت فقط خدا را می بیند و جز خدا چیزی نمی بیند.

12- خدا دارای صفات کمال است. انسان هر کمالی که می بیند از آن خداست. درک صفات کمالی منوط به مجاهدت علمی و عملی است.

13- مراجعه به قرآن، نماز شب و گریه برای امام حسین، سرعت انسان را بسوی کمال و شناخت خدا بیشتر می کند.

14- اگر باورهای انسان مطابق با قرآن بشود، می تواند به الحمدلله برسد.

15- اگر نگاه ما با نگاه قرآن تنظیم بشود، کم­کم توحید افعالی را متوجه می شویم.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo