تبلیغات
من ینتظر - نکات جلسات هشتم و نهم - سوره مبارکه توحید - بخش دوم

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضىَ‏ نحَْبَهُ وَ مِنهُْم مَّن یَنتَظِرُ

نکات جلسات هشتم و نهم - سوره مبارکه توحید - بخش دوم

نویسنده :manyantazer
تاریخ:دوشنبه 18 فروردین 1393-10:29 ق.ظ

ادامه ی نکات جلسات هشتم و نهم سوره ی توحید:

16- توحید افعالی: باید در تمامی موارد زندگی خدا را دید نه فقط در بعضی از مواقع.

17- ما فکر می کنیم که برای انجام کار های ساده و آسان نیازی به خدا نداریم و فقط در زمان مشکلات و کارهای مهم خدا به انسان کمک می کند، درحالیکه اینطور نیست. انسان می بایست در تمامی کارهای ریز و درشت، با اهمیت و بی اهمیت، در تک تک اتفاقات زندگی خود، خدا را ببیند.


 

18- مثلاً بعضی ها میگن واسه خرید خونه و ازدواج خدا کمک می کنه و هزینش تامین می شه. باید سئوال پرسید پس در بقیه ی موارد کی کمک می کنه؟ کی هزینه های کوچیک و کم اهمیت زندگی ما رو تامین می کنه؟ یعنی تو موارد ساده و کم اهمیت، مثلاً خرید لباس و مایحتاج روزانه کسی دیگه غیر از خدا کمک می کنه؟

توحید افعالی یعنی اینکه در ذره ذره زندگیمون نقش خدا رو ببینیم.

19- توحید صفاتی یعنی هر صفت زیبایی که در عالم ببینیم از آن خداست. هر صفتی هرکس دارد مال خداست.

20- انسان آفریده شده است تا به فهم (علم) برسد. اسم دیگر فهم بهشت است و اسم دیگر عدم فهم جهنم است.

21- انسان بجای خدا غیر می بیند، برای اینکه غیر نبیند و خدا را ببیند باید عینک بزند، آن عینک خواندن قرآن است.

22- هر عملی علم می آورد، هرکاری که انجام می دهیم باید با توجه باشد. توجه علم می آورد و علم عمل درست می آورد. همه ی مشکلات ما مربوط به عدم علم ما است.

23- خدا در کارهایش هدف ندارد چون نیاز ندارد. این موجود نیازمند است که هدف دارد و خداوند بی نیاز است. خدا در کارهایش هدف ندارد ولی کارهای خداوند هدفمند است.

24- نباید از خدا طلبکار بود، همه ی مشکلات بشر از طلبکاری از خدا حاصل می شود.

25- عبادت خدا و خواندن نماز، برای ما حقی نسبت به خدا ایجاد نمی کند که بتوانیم بابت آن طلبکار خدا باشیم.

«محمد مالکی»

-------------------------------------------------

 

صمد: به معنای قصد کردن است وموجودات در تمامی حوایج وجودی خود محتاج اویند و به سوی خدا قصد می کنند.

نسبت انسان و خداوند مانند انسان و تصویر ذهنی اوست، تا انسان اراده نکند تغییری در تصویر ایجاد نمی شود. بنابراین بین خدا و انسان فاصله ای نیست و خداوند از جای دیگری دنیا را مدیریت نمی کند.

برای رسیدن به این نقطه باید باورهای انسان تغییر کند و مطابق قران شود که در این حالت به توحید افعالی نزدیک می شویم.

توحید افعالی: خداوند در تمامی موارد ریز و درشت زندگی حضور دارد، کار آسان و سخت و بزرگ و کوچک ندارد و همه با اراده خداست.

در مراتب بعدی توحید صفاتی(هر صفت کمالی از آن خداست) وتوحید ذاتی(تفکیک صفات دیده نمی شود) قرار گرفته است.

انسان آفریده شده است تا به فهم برسد که از طریق باور قرانی و خواندن قران حاصل می شود، راهکار عملی دیگر انجام واجبات و ترک محرمات است. هر "عملی" که انجام می شود، زاییده "توجه" است و هر توجه "علمی" تولید می کند و علم تولید عمل می کند.

سرعت این فرایند به اراده انسان بستگی دارد که با توجه به "خداوند" درانجام هر عملی و مراجعه به "قران"، این سرعت افزایش می یابد.

خداوند از همه موجودات بی نیاز است = غنی است، انسانها هستند که به او نیاز دارند، ادب "عبد" بودن را باید رعایت کنند و از او طلبکار نباشند در غیر اینصورت مشکلات شروع می شوند.

قلب انسان دریافت کننده است و انسان را به سمت خدا که غنی است سوق می دهد، انسان برای رفع نیاز به واسطه ها رجوع می کند و گرفتار آنها می شود و اسباب را در رفع حاجت مستقل می بیند در حالیکه باید خداوند غنی را در نهایت واسطه ها می دید = صمدیت خداوند

«سارا امینی»




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
وفادار
شنبه 23 فروردین 1393 08:46 ب.ظ
1- متاسفانه شرک خفی در زندگی اکثر ما هست.ما باید به فهمی برسیم که خداوند را در همه امور زندگی حتی در جزیی ترین امور ببینیم.
2- یوم الله لحظه ای است که می فهمیم در تحت لوای لطف و رحمت الهی هستیم.اگر نه هر روز یوم الله است.
3- عالم طبق قانون عمل می کند ولی خداوند محدود به قانون نیست.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo