تبلیغات
من ینتظر - نکات جلسه ی هفتم- چهارمین جلسه ی سوره مبارکه فلق - جلسه مورخ 1392/12/12

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضىَ‏ نحَْبَهُ وَ مِنهُْم مَّن یَنتَظِرُ

نکات جلسه ی هفتم- چهارمین جلسه ی سوره مبارکه فلق - جلسه مورخ 1392/12/12

نویسنده :manyantazer
تاریخ:یکشنبه 18 اسفند 1392-02:20 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

 

هفتمین جلسه تدربر در قرآن، همچون سه جلسه ی قبلی در محضر سوره ی مبارکه ی فلق بودیم. در این جلسه، ضمن بیان معنی واژگان و نکات مربوط به آیه ی آخر سوره، جمع بندی کلی ای از مجموع نکات گفته شده در جلسات قبل به عمل آمد. خلاصه مطالب مطرح شده در جلسه هفتم:


1.      معنای حسد با معنای غبطه تفاوت دارد.

2.      حسد، به معنای طلب زوال نعمت از دیگران است.

3.      غبطه به معنای طلب داشتن چیزی که دیگران هم دارند.

4.      امام خمینی(ره) در توصیف حسد فرموده اند: حسود کسی است که راضی به قضا و حکم الهی نیست.

5.      شخص حسود می گوید خدا عالم نیست، حکیم نیست، وگرنه این نعمت را به من می داد نه به دیگران.

6.       امام خمینی(ره): ایمان به عدل خدا با حسد منافات دارد چرا که آدم حسود در ناخود آگاه خود، خدا را عادل نمی داند.

7.      پنجمین حدیث، از چهل حدیث حضرت امام(ره)، به موضوع حسد اختصاص دارد: «داود حدیث مى‏كند از حضرت صادق، علیه السلام، كه فرمود رسول خدا، صلّى اللّه علیه وآله، گفت: خداى عز و جل به موسى بن عمران فرمود: «اى پسر عمران، البته حسد نورز به مردم بر آنچه به آنها دادم از فضل خود، و چشمان خود را به سوى آن خیره مكن و نفرست دنبال او نفس خود را، زیرا كه همانا حسد كننده، غضبناك است به نعمت من، روبرگردان است از قسمت هایى كه ما بین بندگان خود بخش كردم. وكسى كه چنین باشد، پس من از او نیستم و او ازمن نیست.»

8.      آدم حسود نسبت به ولی و صاحب اختیار خود غضبناک است. پس شاید بتوان گفت که آدم حسود ولایت پذیر نیست.

9.      ریشه حسادت بر می گردد به عدم شناخت درست از خدا. آدم حسود فکر می کند که گنجینه ی خزائن خدا محدود است.

10.  اگر بدانیم که، خدا هرچه به دیگران ببخشد، می تواند به ما هم بدهد و هیچگاه، هیچ چیز از گنجینه ی خزائن او کم نمی شود، دیگر جایی برای حسد نمی ماند. خداوند محدودیت خزائن ندارد، خداوند محدود نیست.

11.  انسان، به همان اندازه که در معرض حسادت کردن است، به همان اندازه نیز در معرض دور دانستن خداوند از عدالت است.

12.  حسد از مواردی است که ایجاد «عقد» یا گره می کند، لذا در این حالت تشخیص خیر از شر سخت می شود.

13.  فلق نشانه شناسی است. فلق لحظه ی آشکاری است که قبلی دارد و بعدی.

14.  اگر رفتار ما برای دیگران ایجاد حسد کند، باید بلافاصله جلوی این رفتار را گرفت، در غیر این صورت حسد ورزی دیگران می تواند برای ما ایجاد «عقد» کند.

15.  «اذا حسد» به معنای زمانی است که حسود هنوز حسد ورزی نکرده است. سوره فلق می گوید قبل از حسد ورزی حسود، باید نشانه شناس باشیم و نشانه های حسد را شناسایی و جلوی آن را بگیریم.

16.  راه جلوگیری از حسد ورزی دیگران، عدم تحریک آنها است. یعنی زمانی که از نشانه ها متوجه می شویم که حرکات یا رفتار ما ممکن است برای دیگران ایجاد حسد کند، باید با تغییر رفتار، او را تحریک نکنیم تا دچار حسد او نشویم.

 

در ادامه ی جلسه ضمن جمع بندی نکات ارائه شده در سه جلسه ی قبل در خصوص سوره ی مبارکه ی فلق، به نحوه عملکرد سوره های قرآن به صورت کلی اشاره شد:

17.   هر سوره برای مشکلات انسان ها سه سطح درمان دارد:

·        درمان در باور و اعتقادات انسان

·        درمان در اخلاق و صفات انسان

·        درمان در اعمال انسان

18.  در سطح اول که درمان در اعتقادات است، انسان به خدا وصل می شود. به یک بی نهایت. خدا تنها پناهگاه انسان می شود.

19.  در تمام بیماری های انسان، ریشه ی اصلی بیماری در عدم توحید است.

20.  سطح دوم درمان، اختصاص به اصلاح صفات و اخلاق انسان دارد.

21.  سطح سوم، اختصاص به اصلاح اعمال و بروزات انسان دارد.

22.  نکته قابل توجه اینکه برخلاف اعتقاد عموم، انسان باید درمان را از رفتار شروع کند نه از باور و اعتقادات. به عبارت دیگر، با اصلاح اعمال و انجام دادن اعمال خوب می بایست به اصلاح اعتقادات و باورها رسید.

23.  باورهای انسان ازاز صفات و صفات از اعمال ساخته می شوند، پس برای اصلاح باورها و اعتقاداتمان، باید اول عمل را اصلاح کنیم. اعمال صفات را اصلاح می کنند و صفات که در انسان نهادینه شدند منجر به ساختن باورها و اعتقادات جدید می شوند.

24.  درنتیجه برای اصلاح باورها و اعتقادات می بایست اول اعمال و رفتار خود را اصلاح کنیم.

25.  در آخر اینکه پیام سوره های مبارکه ی ناس و فلق این است که انسان می بایست هر روز بهتر از دیروز باشد و به سمت رشد حرکت کند. اگر انسان در هر صفت اخلاقی درجا بزند و آن صفت در او رشد نکند، در جهنم آن صفت باقی مانده است. پس انسان موحد همیشه باید به سمت رشد در حال حرکت باشد.

 

«محمد مالکی»



نوع مطلب : 113- سوره مبارکه فلق 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo