تبلیغات
من ینتظر - نکات جلسه ی ششم از سوره مبارکه فلق - جلسه مورخ 5/12/1392 (بخش اول)

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضىَ‏ نحَْبَهُ وَ مِنهُْم مَّن یَنتَظِرُ

نکات جلسه ی ششم از سوره مبارکه فلق - جلسه مورخ 5/12/1392 (بخش اول)

نویسنده :manyantazer
تاریخ:شنبه 10 اسفند 1392-07:26 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

 

ششمین جلسه تدبر در قرآن با موضوع تدبر در سوره ی مبارکه فلق برگزار گردید. این جلسه سومین جلسه ای بود که در محضر سوره ی مبارکه ی فلق بودیم. در این جلسه مروری بر واژگان سوره داشتتیم و معانی تمامی واژگان سوره بر مبنای التحقیق بیان شد در ادامه نیز آیات 3 و 4 سوره مورد تامل قرار گرفت.

خلاصه ی مطالب بیان شده در جلسه:

 

1.      رب: رب ملموس ترین و نزدیک ترین صفتی از خداست که انسان با آن برخورد دارد.

2.      معنای واژه رب در التحقیق چنین بیان شده: سوق شی‏ء الى جهة الكمال و رفع النقائص بالتخلیة و التحلیة. رفع نواقص و حوائج شیء و سوق دادنش به سوی کمال.

3.      در نتیجه وقتی خداوند از رب صحبت می کند، می خواهد از ما نقصی را برطرف کند و بسوی کمال سوق دهد.

4.      فلق: شکافی که بین تاریکی شب و روشنایی روز ایجاد می شود، فلق نام دارد. به عبارت دیگر آن لحظه که اولین اشعه های خورشید تاریکی فراگیر شب را می شکند، فلق نام دارد.

5.      انسان ها در مسیر انتخاب درست تر و نیل به هدف، ابتدا باید اجتناب از محارم داشته باشند. به این معنی که هیچ گناهی را نباید انجام دهند.

6.       در مرحله ی بعد، می بایست اکتساب مکارم داشته باشند. به این معنی که می بایست از بین کارهای خوب، اولویت دارها را انجام داد. چون انسان نمی تواند تمامی کارهای خوب را انجام دهد، پس می بایست در انتخاب کارهای خوب، اولویت بندی کند. این میشود اکتساب مکارم.

7.      اگر هلوع بودن انسان در مسیر درست خودش نباشد و به انجام امور خیر هلوع نباشیم، دنیا برای ما خیر می شود و ما به دنیا قانع می شویم.

8.      غاسق: تاریکی در حال زیاد شدن.

9.      وقب: داخل شدن چیزی در چیز دیگر به تدریج.

10.  تاریکی نسبت معکوس با تشخیص دارد. پس انسان هرچه بیشتر در تاریکی و ظلمت فرو رود، قدرت تشخیص خود را بیشتر از دست می دهد.

11.  عقد: به معنای گره است. یک اختلال است. اختلال باعث سخت شدن تشخیص می گردد.

در ادامه ی جلسه مفاهیم مرتبط با عقد و سحر بررسی گردید. معنای سحر عام و سحر خاص گفته شد. سحر یعنی نیست ها  را هست نشان دادن.

12.  ما به صورت مشخص اصولاً در معرض سحر خاص نیستیم ولی به صورت دائمی و همیشگی در معرض سحر عام هستیم.

13.  باتوجه به معنای سحر که به معنای هست نشان دادن نیست هاست، توجه به نقش تبلیغات، رسانه، فضاهای مجازی و غیره نشان می دهد که اصولاً انسان ها در معرض سحر عام هستند به این معنی که «النَّفَّثَاتِ فىِ الْعُقَد» مرتباً از طریق تبلیغات و رسانه ها سعی در القاء اکاذیب دارند.

14.  از بارزترین نشانه های انسان های سحر شده، عدم قدرت تشخیص آنها در تمایز بین حق و باطل است.

15.   آنجا که نتوانیم ولیِ خود را تشخیص دهیم، آنجا که نتوانیم برای دفاع از حقوق مظلوم از منافع خود صرف نظر کنیم و..... باید مطمئن شویم که اسیر سحر«نفاثات» شده ایم.

16.  ما خود نیز ممکن است جزء نفاثات و دمندگان در عقد قرار گیریم. عملکرد ما، دیدگاه های ما و موضع گیری های ما می تواند ما را در زمره ی «النَّفَّثَاتِ فىِ الْعُقَد» قرار دهد بدون اینکه متوجه باشیم.

17.   از جمله مسائل مبتلا به جامعه ی ما که به شدت تحت حمله ی سحر عام قرار گرفته اند می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

·        نگاه ما به مسئله ی فلسطین و لبنان و موضع ایران و عواقب دفاع ایران از آنها.

·        مذاکرات هسته ای ایران و عواقب عدم حصول نتیجه در مذاکرات.

·        مشکلات سوء مدیریت در سطح کلان مدیریت کشور و مقایسه ایران با سایر کشورها.

·        و .......

نظر ما در خصوص موارد فوق و سایر موضوعات مبتلابه جامعه نشان دهنده میزان اثر سحر بر ما می باشد.

18.  و در آخر اینکه راه رهایی از سحر، خصوصاً سحر عام پناه به قرآن است. در روایات قرائت معوذتین، «سوره های فلق و ناس»، برای رهایی از سحر بسیار توصیه شده است.

«محمد مالکی»



نوع مطلب : 113- سوره مبارکه فلق 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
سارا امینی
دوشنبه 12 اسفند 1392 07:58 ق.ظ


" من شر غاسق اذا وقب "

غسق: زیاد شدن تاریکی، وقب: داخل شدن چیزی در چیز دیگر.

انسان باید نسبت به همگی اشیا و اشخاص اطراف خود توجه داشته باشد، در صورت واکنش غلط ، دچار " شر ما خلق " می گردد.

در این حالت دچار تاریکی و حجاب می شود و هر چه دقت فرد کمتر شود، تاریکی بیشتر نفوذ می کند.

" من شر نفاثات فی العقد "

نفث: دمیدن، عقد: انضمام شی به شی دیگر.

گره: سخت شدن تشخیص. ( دیدن گره نشانه فهم و شعور است).

فلق: نشانه.

وفادار
شنبه 10 اسفند 1392 08:02 ب.ظ
1-اجتناب از محارم یعنی همه ی گناهان را نباید انجام داد.
اکتساب مکارم یعنی همه ی خوبی ها را نمی توان انجام داد.باید اولویت ها را انجام داد.
2- حب خیر انسان شدید است.هلوع است.اگر هلوع در مسیر درست خود صرف نشود ،انسان به دنیا قانع می شود.
3-علت برخی تاریکی ها و ظلمت های معنوی در این است که درست رفتار نمی کنیم.
4- همه ی انسان ها باید با یک خط کش واحد فکر کنند تا جامعه عقلانی شود نه وهمانی.قرآن و انبیا مبنای عقلانیت هستند.
5- دیدن گره ها (عقد)خودش مرحله ای از فهم و شعور است. بخشی از رشد است و حل کردن آنها هدف نهایی است.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo