تبلیغات
من ینتظر - نکات جلسه ی پنجم از سوره مبارکه فلق

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضىَ‏ نحَْبَهُ وَ مِنهُْم مَّن یَنتَظِرُ

نکات جلسه ی پنجم از سوره مبارکه فلق

نویسنده :manyantazer
تاریخ:دوشنبه 5 اسفند 1392-12:36 ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

 

پنجمین جلسه تدبر در قرآن با موضوع تدبر در سوره ی مبارکه فلق برگزار گردید. این جلسه دومین جلسه ای بود که در محضر سوره ی مبارکه ی فلق بودیم.

 خلاصه ی مطالب بیان شده در جلسه:

 

1.      شر مقابل خیر است.

2. خیر ناشی از مقایسه است. هنگامی که از میان چند چیز، چیزی را انتخاب می کنیم که به هدفمان نزدیک تر باشد، انتخاب خیر انجام داده ایم.

3.    خیر و شر در انتخاب، باتوجه به هدف انجام می شود. هدف همان خداست. در نتیجه هنگامی که انتخاب ما به سوی هدف باشد، انتخاب خیر انجام داده ایم.

4.    هر چیزی(هر ما خلقی) به خودی خود نه خیر است نه شر، بلکه انتخاب ما است که به آن جنبه ی خیر و شر برای خود ما می دهد.

5.      سوره ی فلق و ناس، سوره ی حرکت به جلو  پیشرفت است. در مقابل سکون.

6.   از شروری که ما گرفتار آنیم، این است که ما همه چیز را دخیل در ماجرای خیر و شر نمی دانیم.

7.      ایراد ما این است که در انتخاب بین غلط، درست و درست تر، درست را انتخاب می کنیم و به درست تر توجهی نمی کنیم.

8.    هلوع به معنای حرص شدید است. بر خلاف تصور ما هلوع دارای معنای مثبت نیز می باشد. انسان باید در انجام خیر و انتخاب خیر هلوع باشد.

9.    اگر انسان هلوع نباشد، نمی تواند به سمت خدا حرکت کند، میل به معنویتش کم می شود.

10.  انسان هلوع هیچ کار خیری را کم و کوچک مکی شمرد، پس در انجام کارهای خیر کوچک نیز کوتاهی نمی کند.

11.   ما کلاً یک دین داریم و آن اسلام است. کلمه ی ادیان غلطی مصطلح است.

12. ما شریعت های مختلف داریم. یهود، اسلام، مسیحیت شریعت هستند نه دین.

          «محمد مالکی»

 

----------------------------------------------------------------------

 

روایت :

از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمود: «کسی که این سوره (ناس) را بر دردی بخواند، آن درد به اذن خداوند متعال رفع می شود و اگر در هنگام خواب این سوره را بخواند، تا صبح در امان و حفظ خداوند خواهد بود و برای کسی که آن را می خواند، امان و شفا از هر درد و مرض می باشد.» (تفسیر البرهان،ج8، ص444)

قال الصادق علیه السلام: «من قرأها فی منزله کل لیلة امن من الجن و الوسواس و من کتبها و علقها علی الاطفال الصغار، حفظوا من اجان باذن الله تعالی.»

امام صادق علیه السلام فرمود: «هر کس این سوره را هر شب در منزلش قرائت کند، از جنیان و وسوسه در امان خواهد بود و کسی که این سوره را نوشته و همراه اطفال نماید، از جنیان در امان می مانند.» (تفسیر البرهان،ج8،ص 444)

نکات :

- در سوره فلق در برابر سه شر بیرونی به یک صفت الهی پناه می بریم(از شر غاسق و نفاثات و حاسد به رب الفلق) اما در سوره ناس این مسئله عکس است. یعنی در برابر یک خطر درونی به سه صفت الهی پناهنده می شویم(از شر وسوسه ی قلب به رب الناس ، ملک الناس ، اله الناس)

- پنا بردن به خدا از خطرات تنها با گفتن (اعوذ) حاصل نمی شود بلکه علاوه بر گفتن ، عمل هم نیاز دارد .

 

«محسن رنجبر»

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

1- وقتی چیزی شکافته می شود امری تازه دیگری از دل آن خود را آشکار می کند.
2- انسانی که در زمان غفلت هدف حمله شرور قرار می گیرد، در تاریکی شب ناتوان تر از روز است چون امکان شرارت در شب و تاریکی بیشتر از روز است.
3- شاید از دلایل تاکید بر عبادت در شب و توجه به خودسازی در شب همین مساله ناتوان تر بودن آدمی در شب نسبت به روز باشد.
4- سه شر آورده شده ( که بنظر می رسد مهمترین نیز باشند) در این سوره شر شب، شر ساحر و شر حاسد است.
5-  سوره در آیه یک بصورت کلی و عام وارد بحث شده و پس از آماده کردن ذهن، از آیه 2 به بعد خاص تر توضیح می دهد

«کوثر مالکی»

 

خیر: هو انتخاب شی‏ء و اصطفاؤه و تفضیله على غیره، ففیه قیدان الانتخاب و الاختیار، و التفضیل، و هذان القیدان ملحوظان فی جمیع صیغ اشتقاقها.

شر: هو ما یقابل الخیر، و قلنا فی الخیر: إنّه عبارة عمّا یختار و ینتخب و یكون له رجحان و فضل.

خیر، انتخاب موردی است که از روی اختیار انجام می گیرد و انتخاب در جایی معنا می یابد که مقایسه بین موارد متعدد امکانپذیر باشد و انتخاب موردی که هماهنگ با مقصد است.

خیر مطلق: حرکت به سمت بهترین و درسترین هدف = خدا

 هر چقدر پدیده ای انسان را به هدف نزدیکتر کند خیرو هر چه دورتر کند شر است.

در زندگی باید تمامی پدیده ها و موجودات را دخیل در ماجرای خیر و شر کرد و از این نظر به آنها توجه نمود، یعنی از هر پدیده ای برای رسیدن به خیر استفاده نمود در غیر اینصورت دچار شر می شویم.   

در انتخابها نیز باید دقت کرد:  از بین درست و غلط ،انتخاب درست "خیر" است، بین  درسترین و درست انتخاب صحیح  "درسترین" است، در غیراینصورت فرد دچار شر میشود.

انسان باید برای رسیدن به هدف خود "هلوع" باشد، به این معنا که هیچ کار خیری را کوچک نشمرد و از همه فرصتها برای رسیدن به هدفش استفاده کند.


«سارا امینی»

                                                                 

                                                                   

 

                                                

 

                                                                 

 

 

                              

 

 

 

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
وفادار
دوشنبه 5 اسفند 1392 05:37 ب.ظ
- عقل انسان یک سیستمی است که فقط بدنبال خداست .
- آن کسی که دنبال حرف حق و منطق و خیر است ، یعنی دنبال خداوند است.
- دو مفهوم خیر و شر مفهوم فضیلت و ترجیح است .
- پناهنده ترین فرد به خدا کسی است که رفتار غلط ندارد و در رفتارهای درست ، درست تر رفتار میکند
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo