تبلیغات
من ینتظر - برداشت هایی از سوره مبارکه فلق

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضىَ‏ نحَْبَهُ وَ مِنهُْم مَّن یَنتَظِرُ

برداشت هایی از سوره مبارکه فلق

نویسنده :manyantazer
تاریخ:دوشنبه 28 بهمن 1392-04:19 ب.ظ

جلسه چهارم تدبر در قرآن به بررسی سوره مبارکه فلق اختصاص یافت.
لطفاً برداشت های خود در خصوص این سوره از جلسه تدبر و تفسیر المیزان و همچنین روایات مرتبط با این سوره را در بخش نظرات این یادداشت وارد نمایید.



نوع مطلب : 113- سوره مبارکه فلق 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
کوثر مالکی
یکشنبه 4 اسفند 1392 11:26 ب.ظ
1) وقتی چیزی شکافته می شود امری تازه دیگری از دل آن خود را آشکار می کند.
2) انسانی که در زمان غفلت هدف حمله شرور قرار می گیرد، در تاریکی شب ناتوان تر از روز است چون امکان شرارت در شب و تاریکی بیشتر از روز است.
3) شاید از دلایل تاکید بر عبادت در شب و توجه به خودسازی در شب همین مساله ناتوان تر بودن آدمی در شب نسبت به روز باشد.
4) سه شر آورده شده ( که بنظر می رسد مهمترین نیز باشند) در این سوره شر شب، شر ساحر و شر حاسد است.
5) سوره در آیه یک بصورت کلی و عام وارد بحث شده و پس از آماده کردن ذهن، از آیه 2 به بعد خاص تر توضیح می دهد.
محمد مالکی
دوشنبه 28 بهمن 1392 04:47 ب.ظ
ثواب قرائت سوره ناس و فلق:
امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که در نماز وتر سوره ناس، فلق و قل هو الله احد را بخواند، به او می گویند: ای بنده خدا! مژده بده که خداوند وتر تو را قبول کند.
ثواب پشیمانی، توبه و خجالت از گناه را دارد.
راوی می گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند عزوجل به داوود پیامبر صلی الله علیه و آله وحی کرد: ای داوود! همانا اگر بنده مومن من گناه کند، آنگاه بازگردد و از آن گناه توبه کند و هنگام یادآوری آن از من خجالت بکشد، حتما او را آمرزیده آن گناه ر از یاد فرشتگان نویسنده گناه برده، آن گناه را تبدیل به حسنه می نمایم و برای من اهمیت ندارد و من مهربانترین مهربانانم .
قرائت این دو سوره ثواب قرائت تمامی کتابهای پیامبران را دارد.
سارا امینی
دوشنبه 28 بهمن 1392 04:28 ب.ظ
1. برای در امان ماندن از «شر ماخلق» باید به صفت رب پروردگار پناهنده شد. پس احتیاج به هدایت و هدایتگری در این مسیر است.
2. هدایتگری پروردگار در این مسیر به سمت آشکار کردن تفاوت خیر و شر از همدیگر است.
3. اگر از شر دوری نکنیم، همانند تاریکی شب فراگیر و مسلط می شود.
4. عملکرد انسان است که از «ماخلق » خیر و شر می سازد. پس ماخلق به خودی خود شر نیستند.
5. نوع عمل و موضع گیری فرد در مقابل نعمت دیگران می تواند تولید شری کند که این شر «حسد» نام دارد.
6. «وسوسه» عبارت است از اطلاعات و ورودی غلطی که به ذهن انسان وارد می شود.
7. در این سوره پناهنده شدن به سه ویژگی پروردگار: «رب»، «ملک» و «اله» مورد توجه می باشد.
8. با هر یک از این ویژگی های پروردگار می توان به مبارزه با شر «وسواس خناس» پرداخت.
9. با اتصال به ویژگی «رب»، «ملک» و «اله» می توان شر ناشی از «وسوسه» و شر ناشی از «به تاخیر انداختن امور» را خنثی کرد.


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo