تبلیغات
من ینتظر - واژگان سوره مبارکه ناس در التحقیق

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضىَ‏ نحَْبَهُ وَ مِنهُْم مَّن یَنتَظِرُ

واژگان سوره مبارکه ناس در التحقیق

نویسنده :manyantazer
تاریخ:شنبه 26 بهمن 1392-07:06 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

 

واژگان سوره ی مبارکه ی ناس بر مبنای التحقیق

 

قول

(قل)

هو إبراز ما فی القلب و إنشاؤه بأىّ وسیلة كان

به معنای ابراز کردن آنچه انسان در درون خود دارد  که می تواند بازبان اشاره و یا هر نوع دیگری باشد.

عوذ

(اعوذ)

هو التجاء الى شی‏ء و اعتصام به من شرّ مواجه.

پناه بردن از تهدیدی که در روبروی فرد است بسوی چیزی یا کسی که می تواند مصونیت از این تهدید را ایجاد کند.

ربب

(رب)

سوق شی‏ء الى جهة الكمال و رفع النقائص بالتخلیة و التحلیة

رفع نواقص و حوائج شیء و سوق دادنش به سوی کمال

انس

(ناس)

أنّ الأصل الواحد فی هذه المادّة: هو القرب مع الظهور بعنوان الاستیناس، فی مقابل النفور و الوحشة و البعد

انس یعنی نزدیک شدن به چیزی یا کسی که این نزدیکی با آشکاری و انس گرفتن همراه است بجای آنکه از آن چیز پنهان شده و از آن دوری شود. ناس از اناس گرفته می شود که به حیثیت اجتماعی انسان اشاره دارد.

ملک

هو التسلّط على شی‏ء بحیث یكون اختیاره بیده

از ریشه ی ملک به معنای تسلط همه جانبه بر چیزی است. پس مالک حقیقی هر چیزی بر همه ی ابعاد وجودی آن تسلط دارد.

أله/ وله

(اله)

أنّ الإلهة بمعنى العبادة. و الفرق بین المادّتین أنّ العبادة قد أخذ فیها قید الخضوع، و إله أخذ فیه قید التحیّر.

الهه به معنای عبادت است و فرقی که با آن دارد در این است که در عبادت قید خضوع و در الهه قید تحیر وجود دارد.

شرر

(شر)

هو ما یقابل الخیر، و قلنا فی الخیر: إنّه عبارة عمّا یختار و ینتخب و یكون له رجحان و فضل.

الخیر فی الحقیقة: ما فیه نفع و حسن أثر و صلاح. و الشرّ ما فیه ضرر و سوء اثر و فساد

در مقابل خیر است. خیر چیزی است که بر مبنای معیارهای عقلی انتخاب شده و به عنوان گزینه برتر گزینش می شود. شر چیزی است که همراه آن ضرر و سوء اثر و فساد وجود دارد.

وسوس

(وسواس)

هو جریان صوت خفىّ یحدث فی النفس من دون أن یكون على حقیقة، سواء كان من شیطان إنس أو جنّ أو من خطرة باطنیّة

جریانی در درون انسان است که ویی صوت و صدایی مخفی است. این جریان که صوت مخفی کاذب است به دلیل زوال و فقدان علم و یقین بر فرد عارض می شود و او را دچار خطوراتی می کند که باعث تزلزل در او می شود.

خنس

(خناس)

هو التأخّر و الانقباض إذا كان من شأنه التقدّم و الانبساط

از ریشه ی خنس به معنای گرفتگی و عقب انداختن و تاخیر در امری است که تاخیر در آن جایز نیست.

صدر

(صدور)

هو ما یقابل الورود. فالنظر فی الورود الى جهة الصیرورة الى محیط، كما أنّ الصدور ناظر الى جهة صیرورة الى خارج محیط معیّن.

صدور در مقابل ورود و به معنای به سمت بیرون خارج شدن است یعنی جایی که ادراک انسان ابراز شده و صادر می شود.

 

جنن

(جن)

هو التغطیة و المواراة

از جنن به معنای پوشاندن و مخفی کردن می آید. جن موجودی است که از منظر حواس انسان مخفی است.

 

 



نوع مطلب : 114- سوره مبارکه ناس 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo